loading...

Programmer

    در این مقاله ابتدا یک معرفی کلی درباره سایت الکسا (Alexa.com) ارائه میدم اینکه رتبه یا رنک الکسا چیست و بعد داستان و تاریخچه Alexa رو به شما میگم دنیا رو چه دیدی، شاید برای شما هم جذ

 

 

در این مقاله ابتدا یک معرفی کلی درباره سایت الکسا (Alexa.com) ارائه میدم اینکه رتبه یا رنک الکسا چیست و بعد داستان و تاریخچه Alexa رو به شما میگم دنیا رو چه دیدی، شاید برای شما هم جذاب و جالب اومد. پیشاپیش ازتون تشکر می کنم درصورتیکه نکته جالبی رو درباره الکسا می دونستید بهم در بخش نظرات میزفا بگید؛ تا من و بقیه کاربر ها از اطلاعات شما استفاده کنیم.

شاید عجیب باشه اما من بعد از خوندن داستان و تاریخچه الکسا علاقه بیشتری به اون پیدا کردم؛ و طرفدار آرمان های الکسا شدم. تا قبل از این الکسا برام یک سایت و ابزار صرفا سئویی بود؛ که گاهی برای تحلیل رقبا در پروژه هام ازش استفاده می کردم.


الکسا چیست؟

الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush هست؛ که متخصصین سئو و صاحبین وبسایت ها از Alexa استفاده می‌کنند تا بتونند سایت خودشون یا سایت رقیب شون رو باهاش تحلیل کنند، که در مقاله بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا به معرفی تک تک این وبسایت ها پرداختم.

که البته از این بین الکسا نسبت به بقیه سایت هایی مثل moz , semrush ,… از محبوبیت بیشتری در بین جامعه وبمستر های ایرانی و مدیران سایت ها برخوردار هست چرا؟!

چرا الکسا محبوبیت زیادی بین ما ایرانی ها پیدا کرده؟!
بنظرم به این خاطر که هیچ کدوم از سایت هایی که از اون ها در بالا اسم بردم، به رتبه بندی سایت ها نپرداختن. الکسا هر سایت رو بین همه سایت های جهان و ایران مقایسه می کنه و اعلام می کنه این سایت چندم در جهان و چندم در ایران هست.

اجازه بدید به زبان دیگه ای چرایی محبوبیت سایت الکسا رو بگم؛ از نظر روانشناسی ما آدم ها اغلب مون رقابت طلب ایم. برای همین سایتی رو که بهمون اعلام کنه الان در رقابت چندم ایم؟ چقدر نسبت به قبل پیشرفت کردیم؟ یا افت داشتیم؟ رقیب ما الان چندم هست و…  به اون بها می دهیم و برای ما اون سایت با اهمیت هست؛ و رنکینگ الکسا معیاری برامون شده که می توانیم قدرت سایتمون رو در مقایسه با رقبا بسنجیم.

بنظر شما چرا الکسا در بین ما ایرانی ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده؟ شما با من موافق بودید؟ یا بنظرتون دلیل دیگه ای می تونه داشته باشه؟!

رتبه ی الکسا (Alexa Rank) چیست؟

رنک یا رتبه یا رنکینگ الکسا چیست که اکثرا میگن؟ الکسا همه سایت ها رو بر اساس پارامتر هایی مثل میزان ترافیک و بازدید رتبه بندی می کنه؛ و این رتبه بندی در 2 مقیاس جهانی ( Global Rank)  و کشوری (Country Rank) انجام می شه، Global Rank در واقع همه سایت های جهان را با هم مقایسه می کنه و به شما می گه که رتبه سایت شما در جهان چندم هست؟ و Country Rank نیز رتبه بندی را بر اساس هر کشور ارائه می ده و می تونید بفهمید رتبه سایت شما مثلا در ایران چندم هست؟

تاریخچه الکسا

حدود 24 سال پیش دو آدم پر تلاش و خود ساخته و کارآفرین به اسم بروستر کیل(Brewster Kahle) و بروس گلیت (Bruce Gilliat) استارت اپ الکسا اینترنت رو راه اندازی می کنند.

به نظر اینطور می یاد که اسم استارپ اپ رو از نام کتابخانه سلطنتی اسکندریه مصر الهام گرفتند یعنی الکسا رو  از Royal Library of Alexandria برداشتند؛ چرا که اعتقاد داشتن در دنیای اینترنت و وب، الکسا دقیقا مثل همین کتابخانه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه جهان باستان بوده، می تونه به یکی از بزرگ ترین مراجع دانش در دنیای وب تبدیل بشه.  وب جهانی در سال 1989 به وجود آمده بوده؛ و عملا دنیای وب در سال 1996 یک دنیای 7 ساله تازه شکل گرفته بود. این رویا و آرمان در ابتدای شروع استارت آپ الکسا چیزی بود که من رو لمس کرد و حس خوبی از الکسا به من منتقل کرد.

پروژه Archive.org

از همون ابتدا پروژه آرشیو سازی محتوا وب شروع میشه، که بعدها این پروژه رو به صورت یک پروژه جدا تعریف می کنند؛ و بروستر که یکی از طرفدارهای دسترسی جهانی به تمام دانش و محتواها هست، سرپرستی این پروژه آرشیو سازی رو برعهده میگیره.

از سال 2001 هر محتوایی در وب منتشر شده بود، توسط سرورهای الکسا در مکان های مختلف آرشیو می شد؛ و نه تنها محتوای وب بلکه 20 میلیون کتاب هم تا به حال به شکل الکترونیکی در اومدن که 1 میلیون اونها به رایگان در اختیار همه قرار گرفته. نتایج پروژه آرشیو سازی همین الان در سایت Archive.org در دسترس هست، و به عنوان ویژگی Wayback در الکسا نیز وجود داره.

Programmer بازدید : 95 جمعه 16 آبان 1399 زمان : 11:34 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 808
  • بازدید کلی : 4,224